Advertise Box

[ KHI ] Data Vital Pengrusakan di Jepun.

 

Gempabumi di Jepun merusak secara besar-besaran pada permulaan tahun ini tetapi juga memberikan pada para peneliti sejumlah data yang belum terjadi sebelumnya, berkat investasi Jepun dalam teknologi memonitor gempabumi. Menulis dalam jurnal Nature, para ahli ilmu pengetahuan Jepun dari Otoritas Informasi Geospatial menggunakan data untuk menentukan bahwa keretakan gempabumi adalah luarbiasa besarnya dibandingkan dengan wilayah yang pecah, diperkirakan 150,000 dengan 400,000 yard.
 
Pecahan itu, atau gerakan bumi sepanjang celah yang menyebabkan gempabumi, melampaui 30 yard. Namun,wilayah yang pecah itu lebih kecil artinya ketimbang wilayah pecahan gempabumi Sumatera tahun 2004 yang kurang hebat. "Pada umumnya, ada hubungan yang kuat antara pecahan dan wilayah, tetapi ini adalah suatu outlier (yang terletak di luar), ucap Jean-Phillipe Avouac seorang ahli geologi pada Institut Teknologi yang tidak terlibat dalam studi. " Agaknya, anda dapat memperkirakan besarnya pecahan itu.
 
Tetapi lantaran jumlah pecahan, anda akan mempunyai waktu yang sulit untuk memperkirakan besarnya. Lagi pula, pecahan sepanjang celah tampaknya terjadi pada kedalaman yang secara relatif dangkal kira-kira enam mil, mengakibatkan suatu tsunami yang besar. "Untuk pecahan yang sama pada kedalaman yang lebih besar, akan jauh kurang gangguan pada samudera," Dr. Avouac ucapkan. Para peneliti menggunakan data GPS yang secara terus-menerus merekam gerakan bumi pada pulau-pulau Jepun selama kira-kira 15 tahun.
 
Gempabumi di bawah laut yang meletus di lepas pantai sebelah timur Jepun pada tanggal 11 Maret besarnya 9,0 yang terbesar keempat pada catatan. Dengan menelaah data, mungkin dapat meramalkan dan menyiapkan peristiwa-peristiwa masa depan, di Jepun dan di mana-mana.
 
Sumber: Observatori, harian setempat,
Selasa, 21 Juni 2011, diterjemahkan
secara bebas dam diberi beberapa
anotasi seperlunya.
 
Salam Historia!
Sumar,

__._,_.___
Recent Activity:
KOMUNITAS HISTORIA INDONESIA (KHI)
>>> Another way to love Indonesia!
Phone: +6221.3700.2345, Mobile: +62818-0807-3636
Email/FB: komunitashistoria@yahoo.com
Twitter: @IndoHistoria
Mailing list: http://groups.yahoo.com/group/komunitashistoria
Homepage: http://www.komunitashistoria.org
.

__,_._,___

+ Add Your Comment

Sponsored by